František Janeček historia motocykli JAWA cz.1
Od narodzin Janecka do pierwszego wyprodukowanego motocykla.
Frantisek Janecek urodził się 23 Stycznia 1878 w Klášter nad Dědinou małej wiosce na terenie Bohemi (obecnie Republiki Czech). Następnie wyjechał do Pragi uczyć się mechaniki w Praskiej Szkole Technicznej, a potem przeniósł się do Berlina na Berlin College of Engineering, gdzie kontynuował naukę. Po ukończeniu studiów technicznych wrócił do Pragi i zaczął pracę dla żydowskiego przemysłowca Emila Kolben w jego firmie, która w tamtych czasach była jedną z największych na ternie Bohemi. Fabryki położone były w Vysocany - dzielnicy Pragi. Spisywał się bardzo dobrze i już w wieku 23 lat został mianowany managerem nowo otwartej fabryki Kolbena w Holandii. To tam właśnie poznał swoją żonę - co więcej w bardzo ciekawy sposób, a mianowicie pewnego dnia jadąc do pracy rowerem został potrącony przez samochód, kierowca tego auta zabrał go do siebie do domu, a jego córka opatrzyła rany Janecka. Po tym zdarzeniu on i młoda dama zostali przyjaciółmi, a jakiś czas później wzięli ślub.
W wieku 31 lat Janecek zaczął działać niezależnie i otworzył swój pierwszy warsztat w Pradze. Po krótkiej, ale aktywnej służbie na froncie włoskim podczas I Wojny Światowej wrócił do swojej pracy inżyniera i wkrótce miał już 60 patentów na zaprojektowane przez siebie urządzenia. Najbardziej znanym wynalazkiem Janecka w tamtych czasach była jego wersja granatu ręcznego (model 21), który stał się standardowym granatem armii Czechosłowackiej i od nazwiska konstruktora zyskał potoczną nazwę „janecek”. Produkcję prowadził w swoich fabrykach w Pradze założonych w 1922 roku
Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha-Nusle II |
Po znaczącym spadku zapotrzebowania na sprzęt wojskowy w 1927 roku zdecydował się na natychmiastowe rozpoczęcie produkcji motocykli. Nie miał czasu na projektowanie swojego silnika. Janecek musiał więc wybrać istniejące rozwiązanie i do dyspozycji miał Austriacki dwu zaworowy, dwusuwowy silnik Puch, Berliński dwusuwowy silnik Schliha i nowy niemiecki silnik Wanderera o pojemności 498 cc. Janecek wybrał Wanderera kupił od niego maszyny i produkował motocykle na licencji. Produkcja motocykli pozwoliła mu zdywersyfikować źródła dochodów swojego biznesu, który do tej pory obejmował głównie sprzęt wojskowy.
Wanderer K 500 |
Wanderer zakończył produkcję motocykli z powodu zapaści niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego i w obawie o konkurencje ze strony BMW. A Janecek nie mając doświadczenia z motocyklami, ale za to mając duże doświadczenie w zakresie inżynierii oraz technik masowej produkcji, w 1929 roku stworzył markę JAWA od pierwszych liter nazwiska Janecek i nazwy Wanderer i zarejestrował znak handlowy.
W 1929 pierwsza Jawa o pojemności 500 cc trafiła na rynek. Już w tym modelu Janecek wprowadził wiele usprawnień w stosunku do jego pierwowzoru na licencji Wanderera, między innymi przedni widelec Jawy był zbudowany z elementów tłoczonych z blachy, zmienił konstrukcję siodełka i baku, a następnie wprowadził system smarowania połączeń kulowych udoskonalił głowice cylindrów i łożyska wałów korbowych. W Jawie 500 cc tak jak w modelach Wanderera napęd przekazywany był wałek napędzający tylne koło za pośrednictwem przekładni.
Jawa 500 OHV |
Kolejna część historii Jawy już wkrótce.
Jeżeli podobał ci się mój post poleć go znajomym a sam subskrybuj bloga. Dziękuję
František Janeček historia motocykli JAWA cz.1
Reviewed by Unknown
on
21:11
Rating:
Mam Jawę 250 z 1957 roku. Sprawna, po renowacji,95% oryginał. Jest to doskonała i prosta konstrukcja co gwarantuje niezawodność. Składając ten motocykl bo rozebrany był całkowicie nie mogłem uwierzyć że to czysta, czeska myśl techniczna. Internat mi dał odpowiedz.
OdpowiedzUsuńJawy i MZ-tki były marzeniem każdego motocyklisty w czasach PRL. To były symbole jakości i specyficznej klasy. Osobiście jeździłem MZ TS 250, ale kilku kolegów miało Jawy 350. Z wielkim szacunkiem, nawet w latach 80-tych traktowało się stare 250-tki - tradycyjnie w kolorze czerwieni.
OdpowiedzUsuń