Dzisiaj opowiem historię mojej pierwszej Jawy od momentu i stanu w którym ją kupiłem do chwili w której znów z dumą mogła wrócić na ulice. Postaram się za pomocą zdjęć pokazać ile pracy włożył w nią mechanik :) i jaki to dało efekt !
Pierwszą Jawę kupiłem w 2008 roku przez allegro (ceny były jeszcze normalne), za Jawę 50 typ 20 z dokumentami od (nie chciało mi się wierzyć - ale okazało się być prawdą) pierwszego właściciela zapłaciłem 450 zł. Zabrałem przyczepkę i pojechałem ją odebrać w okolice Krosna. Wcześniej znalazłem mechanika który zajmuje się renowacja starych motocykli
Classic Motors i ustaliłem przez telefon cenę i inne takie bzdety ;) warsztat CM znajduje się niedaleko Starego Sącza więc logiczne było przewieźć jawkę prosto od sprzedającego do warsztatu, i tak zrobiłem.
I wtedy przyszedł czas na pierwsze oględziny. Jawa wyglądała tak jak na zdjęciach poniżej.
Każde zdjęcie można kliknąć żeby zobaczyć je w pełnych wymiarach !
Oględziny:
|
Jawa 50 oględziny |
|
Jawa 50 oględziny koła |
|
Jawa 50 oględziny blachy |
|
Jawa 50 oględziny blachy |
|
Jawa 50 oględziny |
|
Jawa 50 oględziny w warsztacie |
Ustaliliśmy z mechanikiem że Jawa musi być rozebrana na części i każdy jeden element musi być odnowiony, że nie idziemy na skróty. Oczywiście było kilka części które należało kupić bo ich renowacja nie miała sensu np. obręcz kół ( nie nadawały się do chromowania ) i wydech był przeżarty rdzą. Ponadto części silnika kompletowaliśmy z innych egzemplarzy Jawy (jedna połówka silnika była pęknięta a ktoś uszczelnił ją wkładając do środka linoleum :) Do chromowania poszły wszystkie możliwe części łącznie ze śrubkami i innymi drobiazgami, pozostałe części były oczyszczane przez piaskowanie czy szkiełkowanie. Po wstępnych diagnozach przyszedł czas na rozbiórkę.
Rozbiórka i segregacja części:
|
Jawa po demontażu balch |
|
Jawa demontaż kół |
|
Koła Jawy 50 |
|
Jawa elementy do chromowania |
|
Jawa 50 silnik |
|
Jawa rama z bakiem |
|
Wahacz Jawy 50 |
|
Jawa zdemontowany silnik |
|
Otwarty silnik i linoleum :) |
|
Jawa wnętrze silnika |
|
Demontaż silnika jawy |
|
Jawa części do szkiełkowania |
|
Jawa skrzynia biegów |
|
Jawa demontaż skrzyni biegów |
|
Jawa części silnika |
|
Jawa obudowa silnika |
|
Jawa elementy blacharskie |
|
Jawa piasty kół i inne do renowacji |
Na tym etapie wyszło jeszcze kilka "kwiatków" jak wspomniane linoleum w silniku, przeżarte obręcze kół, zniszczony wydech, kilka nie oryginalnych części jak podnóżek pękniętą połówkę silnika, niedziałający licznik itd. Ale ostatecznie ustaliliśmy wszystkie choroby które dotknęły ten egzemplarz. Tutaj muszę napisać, że znalezieniem wszystkich brakujących elementów zajął się CM. Ja byłem tylko informowany o każdym kolejnym kroku. Skoro wiedzieliśmy na czym stoimy zaczął się proces renowacji "kaczuchy". Pierwszym krokiem było piaskowanie elementów karoserii w celu usunięcia rdzy i starego lakieru. Tu po raz pierwszy jawa zaczęła wyglądać zdrowiej :)
Piaskowanie:
|
Jawa blachy przed piaskowaniem |
|
Piaskowanie części Jawy |
|
Piaskowanie Jawy |
|
Skończone piaskowanie blach itp. |
Kolejnym etapem było przygotowanie do lakierowania (podkłady) i sam lakier, chromowanie niektórych części oraz szkiełkowanie innych. Jawa zaczęła wyglądać coraz lepiej :) Kolory których użyliśmy były dokładnym odwzorowaniem fabrycznego malowania tego skutera. Wszystkie oznaczenie są malowane od szablonów nie ma żadnych naklejek
Lakierowanie, chromowanie i szkiełkowanie:
|
Obręcze po chromowaniu |
|
Szpachlowanie blach jawa |
|
Jawa lakierowanie - podkład |
|
Jawa podkład i chrom przedni widelec |
|
Jawa prace lakiernicze - podkład |
|
Jawa obudowa reflektora - podkład |
|
Jawa lakierowanie rama i blachy |
|
Jawa lakierowanie karoserii |
|
Jawa elementy chromowane |
|
Jawa lakierowanie - podkład |
|
Jawa koło - montaż |
|
Jawa silnik oczyszczony |
|
Jawa silnik po szkiełkowaniu |
|
Jawa silnik, piasty i inne - oczyszczone |
|
Jawa szkiełkowane elementy |
|
Jawa chromowane części |
|
Jawa obudowa silnika po renowacji |
|
Jawa połówki silnika jak nowe |
|
Jawa z naniesionym oznaczeniem |
|
Szablony lakiernicze Jawa |
|
Przygotowanie do naniesienia symboli |
Po tych wszystkich "zabiegach" jawka wyglądała na zdrową i rozpoczął się najprzyjemniejszy moment - składanie jej w całość. Cała renowacja razem z pozyskiwaniem części zajęła około 8 miesięcy i kosztowała ok 4 tyś zł. Jednak uważam że było warto i ten egzemplarz jest w mojej opinii jednym z lepiej odrestaurowanych.
Składnie w całość:
|
Jawa amortyzatory tył |
|
Jawa elementy siedzenia |
|
Siedzenie do Jawy 50 |
|
Gotowe siedzenie spód |
|
Jawa montaż sprzęgła |
|
Jawa montaż silnika |
|
Jawa silnik jak nowy |
|
Jawa rama po renowacji |
|
Jawa montaż widelca i błotnika |
|
Jawa montaż kierownicy |
|
Jawa prawie gotowy przód |
|
Jeszcze bez reflektora |
|
Jawa uzbrajanie kierownicy |
|
Jawa osłony nóg i tylne zawieszenie |
|
Jawa montaż silnika do ramy |
|
Jawa montaż tyłu |
|
Jawa montaż po renowacji |
|
Jawa prawie gotowy przód |
|
Jawa składanie w całość |
|
Montaż jawy w warsztacie CM |
|
Niemal kompletna Jawa |
|
Jawa detale tylnego koła |
I w ten oto sposób stara zardzewiała Jawa 50 typ 20 wróciła do życia w blasku chwały i chromów. Jestem więcej niż bardzo zadowolony z efektów pracy Classic Motors i z czystym sumieniem polecam usługi tego warsztatu. Prze cały okres prac byłem informowany o ich postępie, dostawałem zdjęcia i filmy z przebiegu prac. Uważam też że wszystko zostało wykonane z niesamowitą dbałością o detale. Teraz Jawa stoi spokojnie u mnie w garażu i od czasu do czasu biorę ją na spacer :)
Jawa po renowacji:
|
Jawa 50 typ 20 ukończona renowacja |
|
Jawa 50 typ 20 |
|
Jawa licznik i manetki |
|
Jawa przednie koło |
|
Jawa reflektor i klakson |
|
Jawa 50 detale |
|
Jawa hak na zakupy |
|
Moja Jawa :) |
|
Jawa gumy na podnóżkach |
|
Jawa renowacja przez ClassicMotros |
|
Jawa 50 typ 20 nowe życie |
|
Piękna Jawa 50 |
Jeżeli dotarłeś do tego miejsca w moim poście to pewnie zainteresowała cie historia renowacji Jawy, dziękuję za twój poświęcony czas.
Po raz kolejny polecam też usługi warsztatu Classic Motors.
Ps. Jeżeli sam masz jawę i chcesz ją odrestaurować i szukasz informacji pisz do mnie jeżeli tylko będę potrafił to postaram się pomóc.
Jeżeli tobie się podobało kliknij +1 pod tym postem. Dziękuję !
Wielka radość jest wtedy jak się samemu coś zrobi a nie rękami mechanika. Piękna Jawka
OdpowiedzUsuńZgadzam się w 100%
UsuńDla mnie nie ma znaczenia czy sam odrestauruję czy wyślę do faceta który to dla mnie robi, widziałem wiele projektów typu "zrobię sam" , jest nawet kilka blogów założonych pod kontem przedstawiania kolejnych etapów renowacji właśnie Jaw i większość albo wszystkie poległy na jakimś etapie :( . Też poziom renowacji takich motocykli, etc. często jest amatorski. A ponadto to nie jest jedyny mój gotowy egzemplarz. W przyszłości opiszę ze zdjęciami inne moje Jawy, i nie dałbym rady tego zrobić sam :) Mój wybór to odnowić tak wiele Jaw jak będę mógł. A frajdę czerpie z możliwości jazdy nimi :)
OdpowiedzUsuńCieszy mnie Kaczka się podoba :)
Cm też robi amatorsko. Części z allegro o zachowaniu oryginalności nie ma mowy taka renowacja dla jeleni.
UsuńPiękna maszyna i doskonała obszerna relacja - łezka w oku się kręci na takimi kształtami :)
OdpowiedzUsuńWiele bym dał, żeby taką mieć.
OdpowiedzUsuńGratulacje! Piękny okaz; świetna robota; podpatrując chętnie biorę się za podobną (acz w gorszym stanie)
OdpowiedzUsuńBardzo ładna Jawa. Nie podoba mi się jedynie sposób zamontowania podnóżków/osłony - na zdjęciu "Jawa 50 typ 20 przed renowacją i efekt końcowy." widać, że podnóżki w oryginale "lądowały" pod "główną osłoną", a po renowacji są nałożone na osłonę.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Przyglądałem się bo zaskoczyłeś mnie tym komentarzem :) i masz absolutną rację, a ja nie wiem skąd to się wzięło :( możliwe że jaka jawa miała poprawianą blachę podnóżków ( uszkodziły się w transporcie ) to źle to zamontowano. Tak więc idzie do zmian.
UsuńWitajcie.
UsuńBlachy podłogi były fabrycznie montowane na blachę przednią - osłonę nóg. zalecam spojrzeć w serwisówki a nie wprowadzać innych w błąd.
Na logikę również nawet można przyjąć, że to jest element na którym jest spore obciążenie - zwłaszcza jak się stanie za czym idzie sposób zamontowania.
Gdyby było jak piszecie to by w owiewce na nogi śruby z czasem wyrobiły otwory (ma cieńszą blachę niż podesty) a tak jest ciężar rozłożony na całą szerokość mocowania i śruby utrzymują tylko w konkretnej pozycji a nie całe obciążenie na śrubach.
Pozdrawiam Pasjonatów
Ściągnąłeś osłony z tylnych amortyzatorów, czy kupiłeś jakieś nowe?
OdpowiedzUsuńMógłbyś napisać o kosztach renowacj jawy w przybliżeniu ogólnie ile trzeba zainwestować aby mieć takie cudo, mam taki sprzęcik dostalem od swojego dziadka jest w średnim stanie ale chciałbym go doprowadzić do takiego stanu jak Twoja obawiam się ze sam tego nie dam rady zrobić:(
OdpowiedzUsuńHej napisz o kosztach i jaki czas prac Właśnie wczoraj kupiłem kaczuchę i stoje przed dylematem czy samemu czy komuś zlecić i tutaj właśnie w grę wchodzą koszty.Więc jeżeli to nie tajemnica to podaj kwotę odrestaurowania .Dzieki
OdpowiedzUsuńSuper dałeś drugie życie temu cacku.
OdpowiedzUsuńInicjatywa godna naśladowania ponieważ coraz mniej już takich motorków w naszych czasach.
Ocalmy od zapomnienia dawne dzieła techniki.
Super.
Piękność :)
OdpowiedzUsuńMoja też na to czeka... zbieram brakujące części :) Maszyna jest w rodzinie od 78 roku, od nowości :) niestety ostatnio była rozebrana i zostawiona na pastwę losu. Ale mam 1,5 roku na odrestaurowanie i będzie to prezent na 60 urodziny Ojca :)
Hej!!!Właśnie kupiłem zarejestrowaną Jawę typ 20 od wujka i staram się ją odbudować . Podaj mi proszę jakie amorki założyłeś do tyłu i gdzie je zdobyć. Dzięki z góry pozdrawiam. Tomek
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńMam pytanie użyty lakier to akryl czy baza i jaki kod lakieru?
OdpowiedzUsuńrównież mam pytanie skąd wziąłeś tak dobrze dobrane szablony napisu Jawa oraz pozycji kranika? Dodatkowo jaką masz szerokość felgi, dziś przyszły do mnie nowe obręcze wraz ze szprychami z czego felga różni się szerokością od oryginału. Oryginał ma 5.3 a zamiennik 5.7. Pozdrawiam Piotr
OdpowiedzUsuńTaka renowacja, to nie lada wyzwanie. Po pierwsze pod kątem dobrania, czy znalezienia elementów i oczywiście też czas. Tyle godzin, ale dla takiego efektu warto.
OdpowiedzUsuńWitam, jakich użyłeś kolorów RAL do malowania?
OdpowiedzUsuńRenowacja cudowana, jesteś bardzo zdolny, że sam przeprowadzasz te renowacje. W tym projekcie najbardziej urzekł mnie jednak kolor, uwielbiam kolor miętowy!
OdpowiedzUsuńBardzo dobry materiał! Miło się to czyta brawo;)
OdpowiedzUsuńjak onowci jawa 50 200
OdpowiedzUsuńWiele jest takich blogów, ale ten jest oryginalny i pełno tu ciekawych informacji. Pozdrowienia :)
OdpowiedzUsuńSuper pasja i super efekt
OdpowiedzUsuńWspominam czasy podstawówki, pół roku , codziennie jeździłem do sklepu Polmozbyt na ul. Lopuszanskiej w Warszawie, kolejka na zapisy, wreszcie kupiłem zieloną kosztowała 8.400 zł. Ech wspomnienia piękne
OdpowiedzUsuńWow! Sprzęt wygląda rewelacyjnie!
OdpowiedzUsuńWitam jaki to kod lakieru? 6033??
OdpowiedzUsuń22 yr old VP Product Management Minni Govan, hailing from Earlton enjoys watching movies like Benji and Rowing. Took a trip to Coffee Cultural Landscape of Colombia and drives a Ferrari 375-Plus Spider Competizione. siec
OdpowiedzUsuńJak widzę pomalowane, a nie wyprostowane osłony na nogi, źle poskładane czesci, brak el. Gumowych i lakier położony jak wałkiem to aż ciarki przechodzą...
OdpowiedzUsuńCzekam na kolejny wpis tak samo ciekawy jak ten.
OdpowiedzUsuńFantastycznie polecam https://www.poduszka.com.pl/
OdpowiedzUsuń
OdpowiedzUsuńPiaskowanie, nasza tajemnica perfekcyjnego wykończenia. To nie tylko usuwanie rdzy i zanieczyszczeń, lecz klucz do trwałego malowania. Każdy detal piaskowany z precyzją to gwarancja jakości. https://stal-mal.pl/oferta/piaskowanie/
Piękny!!! Jaki kod lakieru ?
OdpowiedzUsuń