Renowacja Jawy 50 typ 20. - Motocykle Jawa - Blog

Renowacja zabytkowych motocykli

 

Renowacja Jawy 50 typ 20.

Dzisiaj opowiem historię mojej pierwszej Jawy od momentu i stanu w którym ją kupiłem do chwili w której znów z dumą mogła wrócić na ulice. Postaram się za pomocą zdjęć pokazać ile pracy włożył w nią mechanik :) i jaki to dało efekt !


Pierwszą Jawę kupiłem w 2008 roku przez allegro (ceny były jeszcze normalne), za Jawę 50 typ 20 z dokumentami od (nie chciało mi się wierzyć - ale okazało się być prawdą) pierwszego właściciela zapłaciłem 450 zł. Zabrałem przyczepkę i pojechałem ją odebrać w okolice Krosna. Wcześniej znalazłem mechanika który zajmuje się renowacja starych motocykli Classic Motors i ustaliłem przez telefon cenę i inne takie bzdety ;) warsztat CM znajduje się niedaleko Starego Sącza więc logiczne było przewieźć jawkę prosto od sprzedającego do warsztatu, i tak zrobiłem.
I wtedy przyszedł czas na pierwsze oględziny. Jawa wyglądała tak jak na zdjęciach poniżej.

Każde zdjęcie można kliknąć żeby zobaczyć je w pełnych wymiarach !

Oględziny:

Jawa 50 typ 20 przed renowacją
Jawa 50 oględziny
Jawa 50 typ 20 przed renowacją
Jawa 50 oględziny koła
Jawa 50 typ 20 lekko zużyta
Jawa 50 oględziny blachy

Jawa 50 typ 20 stan przed renowacją
Jawa 50 oględziny blachy

Jawa 50 typ 20 stan oględziny w warsztacie
Jawa 50 oględziny
Jawa 50 typ 20 zaczynamy renowację
Jawa 50 oględziny w warsztacie

Ustaliliśmy z mechanikiem że Jawa musi być rozebrana na części i każdy jeden element musi być odnowiony, że nie idziemy na skróty. Oczywiście było kilka części które należało kupić bo ich renowacja nie miała sensu np. obręcz kół ( nie nadawały się do chromowania ) i wydech był przeżarty rdzą. Ponadto części silnika kompletowaliśmy z innych egzemplarzy Jawy (jedna połówka silnika była pęknięta a ktoś uszczelnił ją wkładając do środka linoleum :) Do chromowania poszły wszystkie możliwe części łącznie ze śrubkami i innymi drobiazgami, pozostałe części były oczyszczane przez piaskowanie czy szkiełkowanie. Po wstępnych diagnozach przyszedł czas na rozbiórkę.

Rozbiórka i segregacja części:


Jawa po demontażu balch
Jawa po demontażu balch
Jawa demontaż kół
Jawa demontaż kół
Koła Jawy 50
Koła Jawy 50 
Jawa elementy do chromowania
Jawa elementy do chromowania

Jawa 50 silnik
Jawa 50 silnik
Jawa rama z bakiem
Jawa rama z bakiem 

Wahacz Jawy 50
Wahacz Jawy 50
Jawa 50 typ 20 zdemontowany silnik
Jawa zdemontowany silnik

Otwarty silnik i linoleum
Otwarty silnik i linoleum :)
Jawa wnętrze silnika
Jawa wnętrze silnika

Demontaż silnika jawy 50
Demontaż silnika jawy
Jawa części do szkiełkowania
Jawa części do szkiełkowania

Jawa skrzynia biegów
Jawa skrzynia biegów
Jawa demontaż skrzyni biegów
Jawa demontaż skrzyni biegów

Jawa części silnika
Jawa części silnika
Jawa obudowa silnika
Jawa obudowa silnika

Jawa elementy blacharskie
Jawa elementy blacharskie
Jawa piasty kół i inne do renowacji
Jawa piasty kół i inne do renowacji


Na tym etapie wyszło jeszcze kilka "kwiatków" jak wspomniane linoleum w silniku, przeżarte obręcze kół, zniszczony wydech, kilka nie oryginalnych części jak podnóżek pękniętą połówkę silnika, niedziałający licznik itd. Ale ostatecznie ustaliliśmy wszystkie choroby które dotknęły ten egzemplarz. Tutaj muszę napisać, że znalezieniem wszystkich brakujących elementów zajął się CM. Ja byłem tylko informowany o każdym kolejnym kroku. Skoro wiedzieliśmy na czym stoimy zaczął się proces renowacji "kaczuchy". Pierwszym krokiem było piaskowanie elementów karoserii w celu usunięcia rdzy i starego lakieru. Tu po raz pierwszy jawa zaczęła wyglądać zdrowiej :)

Piaskowanie:


Jawa blachy przed piaskowaniem
Jawa blachy przed piaskowaniem
Piaskowanie części Jawy
Piaskowanie części Jawy
Piaskowanie Jawy
Piaskowanie Jawy
Skończone piaskowanie blach
Skończone piaskowanie blach itp.




Kolejnym etapem było przygotowanie do lakierowania (podkłady) i sam lakier, chromowanie niektórych części oraz szkiełkowanie innych. Jawa zaczęła wyglądać coraz lepiej :) Kolory których użyliśmy były dokładnym odwzorowaniem fabrycznego malowania tego skutera. Wszystkie oznaczenie są malowane od szablonów nie ma żadnych naklejek 

Lakierowanie, chromowanie i szkiełkowanie:

obręcze po chromowaniu
Obręcze po chromowaniu
Szpachlowanie blach jawa
Szpachlowanie blach jawa
Jawa lakierowanie - podkład
Jawa lakierowanie - podkład
Jawa podkład i chrom przedni widelec
Jawa podkład i chrom przedni widelec

Jawa prace lakiernicze - podkład
Jawa prace lakiernicze - podkład
Jawa obudowa reflektora - podkład
Jawa obudowa reflektora - podkład

Jawa lakierowanie rama i blachy
Jawa lakierowanie rama i blachy 
Jawa lakierowanie karoserii
Jawa lakierowanie karoserii 

Jawa elementy chromowane
Jawa elementy chromowane
Jawa lakierowanie - podkład
Jawa lakierowanie - podkład

Jawa koło - montaż
Jawa koło - montaż
Jawa silnik oczyszczony
Jawa silnik oczyszczony

Jawa silnik po szkiełkowaniu
Jawa silnik po szkiełkowaniu 
Jawa silnik, piasty i inne - oczyszczone
Jawa silnik, piasty i inne - oczyszczone
Jawa szkiełkowane elementy
Jawa szkiełkowane elementy

Jawa chromowane części
Jawa chromowane części

Jawa obudowa silnika po renowacji
Jawa obudowa silnika po renowacji
Jawa połówki silnika jak nowe
Jawa połówki silnika jak nowe

Jawa z naniesionym oznaczeniem
Jawa z naniesionym oznaczeniem
Szablony lakiernicze Jawa
Szablony lakiernicze Jawa


Przygotowanie do naniesienia symboli
Przygotowanie do naniesienia symboli


Po tych wszystkich "zabiegach" jawka wyglądała na zdrową i rozpoczął się najprzyjemniejszy moment - składanie jej w całość. Cała renowacja razem z pozyskiwaniem części zajęła około 8 miesięcy i kosztowała ok 4 tyś zł. Jednak uważam że było warto i ten egzemplarz jest w mojej opinii jednym z lepiej odrestaurowanych. 

Składnie w całość:

Jawa amortyzatory tył
Jawa amortyzatory tył
Jawa elementy siedzenia
Jawa elementy siedzenia
Siedzenie do Jawy 50
Siedzenie do Jawy 50
Gotowe siedzenie spód
Gotowe siedzenie spód 
Jawa montaż sprzęgła
Jawa montaż sprzęgła
Jawa montaż silnika
Jawa montaż silnika
Jawa silnik jak nowy
Jawa silnik jak nowy
Jawa rama po renowacji
Jawa rama po renowacji


Jawa montaż widelca i błotnika
Jawa montaż widelca i błotnika
Jawa montaż kierownicy
Jawa montaż kierownicy


Jawa prawie gotowy przód
Jawa prawie gotowy przód
Jeszcze bez reflektora
Jeszcze bez reflektora 


Jawa uzbrajanie kierownicy
Jawa uzbrajanie kierownicy
Jawa osłony nóg i tylne zawieszenie
Jawa osłony nóg i tylne zawieszenie


Jawa montaż silnika do ramy
Jawa montaż silnika do ramy 
Jawa montaż tyłu
Jawa montaż tyłu 


Jawa montaż po renowacji
Jawa montaż po renowacji
Jawa prawie gotowy przód
Jawa prawie gotowy przód 

Jawa składanie w całość
Jawa składanie w całość
Montaż jawy w warsztacie CM
Montaż jawy w warsztacie CM


Niemal kompletna Jawa
Niemal kompletna Jawa
Jawa detale tylnego koła
Jawa detale tylnego koła





I w ten oto sposób stara zardzewiała Jawa 50 typ 20 wróciła do życia w blasku chwały i chromów. Jestem więcej niż bardzo zadowolony z efektów pracy Classic Motors i z czystym sumieniem polecam usługi tego warsztatu. Prze cały okres prac byłem informowany o ich postępie, dostawałem zdjęcia i filmy z przebiegu prac. Uważam też że wszystko zostało wykonane z niesamowitą dbałością o detale. Teraz Jawa stoi spokojnie u mnie w garażu i od czasu do czasu biorę ją na spacer :)

Jawa po renowacji:

Jawa 50 typ 20 ukończona renowacja
Jawa 50 typ 20 ukończona renowacja 
Jawa 50 typ 20
Jawa 50 typ 20 
Jawa licznik i manetki
Jawa licznik i manetki 


Jawa przednie koło
Jawa przednie koło 


Jawa reflektor i klakson
Jawa reflektor i klakson 
Jawa 50 detale
Jawa 50 detale


Jawa hak na zakupy
Jawa hak na zakupy 
Moja Jawa :)
Moja Jawa :) 

Jawa gumy na podnóżkach
Jawa gumy na podnóżkach 
Jawa renowacja przez ClassicMotros
Jawa renowacja przez ClassicMotros


Jawa 50 typ 20 nowe życie
Jawa 50 typ 20 nowe życie
Piękna Jawa 50
Piękna Jawa 50 



Jeżeli dotarłeś do tego miejsca w moim poście to pewnie zainteresowała cie historia renowacji Jawy, dziękuję za twój poświęcony czas. 
Po raz kolejny polecam też usługi warsztatu Classic Motors.

Ps. Jeżeli sam masz jawę i chcesz ją odrestaurować i szukasz informacji pisz do mnie jeżeli tylko będę potrafił to postaram się pomóc. 

Jeżeli tobie się podobało kliknij +1 pod tym postem. Dziękuję !
Renowacja Jawy 50 typ 20. Reviewed by Piotr Kruczkowski on 13:57 Rating: 5

16 komentarzy:

  1. Wielka radość jest wtedy jak się samemu coś zrobi a nie rękami mechanika. Piękna Jawka

    OdpowiedzUsuń
  2. Dla mnie nie ma znaczenia czy sam odrestauruję czy wyślę do faceta który to dla mnie robi, widziałem wiele projektów typu "zrobię sam" , jest nawet kilka blogów założonych pod kontem przedstawiania kolejnych etapów renowacji właśnie Jaw i większość albo wszystkie poległy na jakimś etapie :( . Też poziom renowacji takich motocykli, etc. często jest amatorski. A ponadto to nie jest jedyny mój gotowy egzemplarz. W przyszłości opiszę ze zdjęciami inne moje Jawy, i nie dałbym rady tego zrobić sam :) Mój wybór to odnowić tak wiele Jaw jak będę mógł. A frajdę czerpie z możliwości jazdy nimi :)
    Cieszy mnie Kaczka się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna maszyna i doskonała obszerna relacja - łezka w oku się kręci na takimi kształtami :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiele bym dał, żeby taką mieć.

    OdpowiedzUsuń
  5. Gratulacje! Piękny okaz; świetna robota; podpatrując chętnie biorę się za podobną (acz w gorszym stanie)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ładna Jawa. Nie podoba mi się jedynie sposób zamontowania podnóżków/osłony - na zdjęciu "Jawa 50 typ 20 przed renowacją i efekt końcowy." widać, że podnóżki w oryginale "lądowały" pod "główną osłoną", a po renowacji są nałożone na osłonę.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyglądałem się bo zaskoczyłeś mnie tym komentarzem :) i masz absolutną rację, a ja nie wiem skąd to się wzięło :( możliwe że jaka jawa miała poprawianą blachę podnóżków ( uszkodziły się w transporcie ) to źle to zamontowano. Tak więc idzie do zmian.

      Usuń
  7. Ściągnąłeś osłony z tylnych amortyzatorów, czy kupiłeś jakieś nowe?

    OdpowiedzUsuń
  8. Mógłbyś napisać o kosztach renowacj jawy w przybliżeniu ogólnie ile trzeba zainwestować aby mieć takie cudo, mam taki sprzęcik dostalem od swojego dziadka jest w średnim stanie ale chciałbym go doprowadzić do takiego stanu jak Twoja obawiam się ze sam tego nie dam rady zrobić:(

    OdpowiedzUsuń
  9. Hej napisz o kosztach i jaki czas prac Właśnie wczoraj kupiłem kaczuchę i stoje przed dylematem czy samemu czy komuś zlecić i tutaj właśnie w grę wchodzą koszty.Więc jeżeli to nie tajemnica to podaj kwotę odrestaurowania .Dzieki

    OdpowiedzUsuń
  10. Super dałeś drugie życie temu cacku.
    Inicjatywa godna naśladowania ponieważ coraz mniej już takich motorków w naszych czasach.
    Ocalmy od zapomnienia dawne dzieła techniki.
    Super.

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękność :)

    Moja też na to czeka... zbieram brakujące części :) Maszyna jest w rodzinie od 78 roku, od nowości :) niestety ostatnio była rozebrana i zostawiona na pastwę losu. Ale mam 1,5 roku na odrestaurowanie i będzie to prezent na 60 urodziny Ojca :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Hej!!!Właśnie kupiłem zarejestrowaną Jawę typ 20 od wujka i staram się ją odbudować . Podaj mi proszę jakie amorki założyłeś do tyłu i gdzie je zdobyć. Dzięki z góry pozdrawiam. Tomek

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam pytanie użyty lakier to akryl czy baza i jaki kod lakieru?

    OdpowiedzUsuń
  15. również mam pytanie skąd wziąłeś tak dobrze dobrane szablony napisu Jawa oraz pozycji kranika? Dodatkowo jaką masz szerokość felgi, dziś przyszły do mnie nowe obręcze wraz ze szprychami z czego felga różni się szerokością od oryginału. Oryginał ma 5.3 a zamiennik 5.7. Pozdrawiam Piotr

    OdpowiedzUsuń

Wszystkie prawa zastrzeżone Motocykle Jawa - Blog © 2014 - 2015

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.