Yezdi czyli Jawa daleko od domu. Indie - Motocykle Jawa - Blog

Renowacja zabytkowych motocykli

 

Yezdi czyli Jawa daleko od domu. Indie

yezdi logo Wbrew temu co niektórzy myślą Jawa w okresie swojej świetności nie raz zawojowała świat. Zawodnicy na jawach wygrywali sześciodniówki, reprezentacja USA wygrywała zawody motocross właśnie na jawach, widziałem znaczki pocztowe z Kambodży i Burkina Faso z jawami, ale dziś zabiorę was w na wycieczkę w jeszcze inne miejsce. Dziś udamy się do Indii.

Ideal Jawa Ltd. było indyjską firmą która rozpoczęła swoją działalność w 1960 roku, w celu produkcji motocykli. Firma nabyła licencje od Czechosłowackiego (wtedy) producenta czyli Jawy i natychmiast uruchomiła produkcję w Indiach w mieście Mysore, tam gdzie miała siedzibę. W 1961 pierwsze motocykle wyjechały z fabryki i były to : Jawa 250 typ 353/04 Kyvacka, zwana Typem 'A', oraz Jawa 50 Pionyr typ 555, zwana Jawa 50 Jet 'A'. Obydwa na licencji Jawy.  Te motocykle można do dziś spotkać na ulicy w Indiach.

W roku 1968 dobiegła końca umowa pomiędzy Ideal Jawa Ltd. i Czechosłowacką Jawą o stałym dostarczaniu tym pierwszym wiedzy technicznej, i wtedy Ideal Jawa (India) Ltd. utworzyło markę Yezdi. Kolejne motocykle choć nadal czerpały wiele ze swoich pierwowzorów aż do końca działalności, czyli roku 1996 były produkowane już tylko pod marką Yezdi.

Okres największej popularności tych motocykli, a zarazem największych zysków dla przedsiębiorstwa przypada na lata 1961 -1985, maksymalne wykorzystanie mocy produkcyjnych sięgnęło 85% kiedy to na 42000 możliwych do wyprodukowania przez fabrykę motocykli w ciągu jednego roku wyprodukowali 36000 sztuk. Jawa opanowała lokalny rynek i zyskała lojalnych klientów.

W latach 1985-86 na rynek indyjski agresywnie weszli producenci japońscy motocykli z klasą 100 cc , które mniej paliły, miały bardziej wyszukaną stylistykę oraz były dużo bardziej zaawansowane technologicznie. Wszystkie te powody przyczyniły się do spadku sprzedaży motocykli Yezdi. Jednak firma dalej utrzymała większą część rynku w wielu rejonach dzięki cechom kojarzonym z ich produktami, a były to: konstrukcja przyjazna użytkownikom, bardzo niskie koszty eksploatacji i bardzo atrakcyjne (czytaj niskie) ceny. Motocykle Yezi były też uważane za silne i wytrzymałe co powodowało że znakomicie nadawały się do użytkowania w trudnym terenie wiejskim i podmiejskim.

Yezdi eksportowało swoje motocykle na 61 rynków w tym do Turcji, Nigeri, Egiptu czy na Sirlanke. Dla Gwatemali produkowano specjalnie przystosowaną do pracy w policji wersję "White Yezdi Roadking", a do Venezueli exportowano terenowy model nazwany Yezdi 250 MT (Mountain Terrain).

Yezdi posiadało zespoły fabrycznych kierowców którzy ścigali się w Narodowych Mistrzostwach Indi oraz na bardzo znanym indyjskim torze wyścigowym Sholavaram.

Kiedy w roku 1996 firma musiała zaprzestać dalszej działalności produkowała modele: 175, Monarch, Deluxe, Road King i CL II. Poza przestarzałą konstrukcją i silną konkurencją ze strony producentów do zakończenia historii Yezdi w znaczny sposób przyczyniły się problemy na rynku siły roboczej oraz ciągle wzrastające normy emisji zanieczyszczeń którym dwusuwowe silniki Yezdi nie były w stanie sprostać.

Do tej pory motocykle tej marki przyciągają w Indiach rzesze fanów i są przez nich kolekcjonowane.

Lista motocykli produkowanych przez markę Yezdi:
  • Jawa 250 typ 353/04 Kyvacka zwana'A' Type (na licencji Jawy-cz)
  • Jawa 50 Jet 'A' Series znana jako Pionyr typ 555 in Czechosłowacji (na licencji Jawy-cz)
  • Yezdi 60 Jet 'B' Series
  • Yezdi 250 'B' Type
  • Yezdi 250 Oilking (CB i pompa oleju) 'C' Type
  • Yezdi 250 Roadking (CB) 'C' Type
  • Yezdi 60 Jet 'C' Series
  • Yezdi D250 Classic 'D' Type
  • Yezdi 250 CL II 'D' Type
  • Yezdi B250 Deluxe 'D' Type
  • Yezdi 250 Deluxe 'D' Type
  • Yezdi 250 Roadking (CDI) 'C' Type
  • Yezdi 60 Colt
  • Yezdi 60 Colt Deluxe
  • Yezdi 175 (CB Points)
  • Yezdi 175 Deluxe (CDI)
  • Jawa / Yezdi 350 Twin (typ 634)
  • Yezdi 250 Monarch 'C' Type
  • Yezdi 250 Supersprint (nigdy nie wyjechał z fabryki)

Galeria motocykli Yezdi:

Jawa 50 Jet 'A' SeriesYezdi 60 Jet 'B' Series

Yezdi 60 Jet 'B' yezdi colt

yezdimotocykl yezdi

motor yezdiindyjski motor yezdi

yezdi



Yezdi czyli Jawa daleko od domu. Indie Reviewed by Piotr Kruczkowski on 16:36 Rating: 5

Brak komentarzy:

Wszystkie prawa zastrzeżone Motocykle Jawa - Blog © 2014 - 2015

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.