František Janeček historia motocykli JAWA cz.1 - Motocykle Jawa - Blog

Renowacja zabytkowych motocykli

 

František Janeček historia motocykli JAWA cz.1

Od narodzin Janecka do pierwszego wyprodukowanego motocykla.


Frantisek Janecek zdjęcieFrantisek Janecek urodził się 23 Stycznia 1878 w Klášter nad Dědinou małej wiosce na terenie Bohemi (obecnie Republiki Czech). Następnie wyjechał do Pragi uczyć się mechaniki w Praskiej Szkole Technicznej, a potem przeniósł się do Berlina na Berlin College of Engineering, gdzie kontynuował naukę. Po ukończeniu studiów technicznych wrócił do Pragi i zaczął pracę dla żydowskiego przemysłowca Emila Kolben w jego firmie, która w tamtych czasach była jedną z największych na ternie Bohemi. Fabryki położone były w Vysocany - dzielnicy Pragi. Spisywał się bardzo dobrze i już w wieku 23 lat został mianowany managerem nowo otwartej fabryki Kolbena w Holandii. To tam właśnie poznał swoją żonę - co więcej w bardzo ciekawy sposób, a mianowicie pewnego dnia jadąc do pracy rowerem został potrącony przez samochód, kierowca tego auta zabrał go do siebie do domu, a jego córka opatrzyła rany Janecka. Po tym zdarzeniu on i młoda dama zostali przyjaciółmi, a jakiś czas później wzięli ślub.


W wieku 31 lat Janecek zaczął działać niezależnie i otworzył swój pierwszy warsztat w Pradze. Po krótkiej, ale aktywnej służbie na froncie włoskim podczas I Wojny Światowej wrócił do swojej pracy inżyniera i wkrótce miał już 60 patentów na zaprojektowane przez siebie urządzenia. Najbardziej znanym wynalazkiem Janecka w tamtych czasach była jego wersja granatu ręcznego (model 21), który stał się standardowym granatem armii Czechosłowackiej i od nazwiska konstruktora zyskał potoczną nazwę „janecek”. Produkcję prowadził w swoich fabrykach w Pradze założonych w 1922 roku

Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha-Nusle II
Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha-Nusle II

Po znaczącym spadku zapotrzebowania na sprzęt wojskowy w 1927 roku zdecydował się na natychmiastowe rozpoczęcie produkcji motocykli. Nie miał czasu na projektowanie swojego silnika. Janecek musiał więc wybrać istniejące rozwiązanie i do dyspozycji miał Austriacki dwu zaworowy, dwusuwowy silnik Puch, Berliński dwusuwowy silnik Schliha i nowy niemiecki silnik Wanderera o pojemności 498 cc. Janecek wybrał Wanderera kupił od niego maszyny i produkował motocykle na licencji. Produkcja motocykli pozwoliła mu zdywersyfikować źródła dochodów swojego biznesu, który do tej pory obejmował głównie sprzęt wojskowy.

Motocykl Wanderer K 500
Wanderer K 500

Wanderer zakończył produkcję motocykli z powodu zapaści niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego i w obawie o konkurencje ze strony BMW. A Janecek nie mając doświadczenia z motocyklami, ale za to mając duże doświadczenie w zakresie inżynierii oraz technik masowej produkcji, w 1929 roku stworzył markę JAWA od pierwszych liter nazwiska Janecek i nazwy Wanderer i zarejestrował znak handlowy.

Pierwsze logo producenta motocykli Jawa z 1929 roku

W 1929 pierwsza Jawa o pojemności 500 cc trafiła na rynek. Już w tym modelu Janecek wprowadził wiele usprawnień w stosunku do jego pierwowzoru na licencji Wanderera, między innymi przedni widelec Jawy był zbudowany z elementów tłoczonych z blachy, zmienił konstrukcję siodełka i baku, a następnie wprowadził system smarowania połączeń kulowych udoskonalił głowice cylindrów i łożyska wałów korbowych. W Jawie 500 cc tak jak w modelach Wanderera napęd przekazywany był wałek napędzający tylne koło za pośrednictwem przekładni.

Jawa 500 OHV
Jawa 500 OHV

Kolejna część historii Jawy już wkrótce.
Jeżeli podobał ci się mój post poleć go znajomym a sam subskrybuj bloga. Dziękuję
František Janeček historia motocykli JAWA cz.1 Reviewed by Unknown on 21:11 Rating: 5

2 komentarze:

  1. Mam Jawę 250 z 1957 roku. Sprawna, po renowacji,95% oryginał. Jest to doskonała i prosta konstrukcja co gwarantuje niezawodność. Składając ten motocykl bo rozebrany był całkowicie nie mogłem uwierzyć że to czysta, czeska myśl techniczna. Internat mi dał odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jawy i MZ-tki były marzeniem każdego motocyklisty w czasach PRL. To były symbole jakości i specyficznej klasy. Osobiście jeździłem MZ TS 250, ale kilku kolegów miało Jawy 350. Z wielkim szacunkiem, nawet w latach 80-tych traktowało się stare 250-tki - tradycyjnie w kolorze czerwieni.

    OdpowiedzUsuń

Wszystkie prawa zastrzeżone Motocykle Jawa - Blog © 2014 - 2015

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.